
„Melodia słów” – zajęcia gordonowskie
W ramach projektu „Biblioteka – blisko z każdej strony” zaproponowałyśmy naszym najmłodszym czytelnikom udział w cyklu spotkań i warsztatów po hasłem „Melodia słów”. Działanie mogliśmy zrealizować dzięki finansom otrzymanym w ramach konkursu BLISKO – Biblioteka | Lokalność | Inicjatywy | Społeczność | Kooperacja | Oddolność realizowanego przez Narodowego Centrum Kultury.
29 czerwca w bibliotece w Jerzmanowej oraz 10 lipca w Żłobku Gminnym w Jaczowie odbyły się warsztaty muzyczne z Sandrą Bujak-Gwarda - instruktorką gordonowską. Podczas zajęć dzieci słuchały różnych piosenek i rytmiczanek osłuchując się z muzyką w różnych skalach i miarach rytmicznych. Poznały również różne instrumenty muzyczne i uczestniczyły w zabawach rytmicznych.
Popularnie zwane gordonki to specjalne zajęcia umuzykalniające prowadzone według teorii E. E. Gordona, znanego jazzowego muzyka, ale również psychologa i pedagoga. Zajęcia gordonowskie stanowią rodzaj zajęć, których celem jest nie tylko uwrażliwienie na dźwięki i muzykę, ale również zwiększenie płynności mowy oraz poprawa dykcji maluchów. Dzięki uczestnictwu w takich zajęciach dzieci szybciej zaczynają mówić i śpiewać. Co ważne, zaobserwowano również, że dzieci dłużej skupiają się na wykonywanej czynności i znacznie łatwiej przychodzi im nauka języków obcych.
Zajęcia gordonowskie miały nie tylko walory edukacyjne, ale również emocjonalne. Stanowiły doskonałą okazję do zacieśnienia więzów rodzinnych, albowiem czas spędzony na wspólnej zabawie zbliżył uczestników zajęć do siebie. Oprócz tego, gordonki usprawniły koordynację ruchową oraz były okazją do treningu umiejętności interpersonalnych i spotkań z rówieśnikami.
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”
